Verkeer niet meer voor het blok

ERMELO - Een jaar of tien geleden heeft de gemeente op het Stationsplein betonnen kubussen geplaatst. Dit om te voorkomen dat het plein door autoverkeer zou worden gebruikt. De vierkante betonblokken van zestig bij zestig cm waren en bleven grijs, waardoor ze niet echt opvielen. Dat had consequenties.

Diverse fietsers zijn er al over gevallen. Enkelen stelden de gemeente aansprakelijk. Echter, de gemeente wees de aansprakelijkheid af en verklaarde: 'dat een verkeersdeelnemer bij gebruik van de openbare weg, voorzichtig en oplettend moet zijn. 'Ook verklaarde de gemeente dat' de blokken er al jaren staan en afwijkend zijn van kleur ten opzichte van het straatwerk. Daarnaast zou er voldoende ruimte zijn tussen de betonblokken om deze te kunnen passeren. Bovendien kan iemand ook via een andere route de bestemming bereiken.' De blokken op het Stationsplein zijn bedacht door een architect. Het idee is dat het plein autoluw werd, dus alleen bestemmingsverkeer mocht er rijden. Dat is ook de reden waarom er zoveel ruimte tussen de blokken zit. Dat dit daardoor ook gevaarlijke situaties opleverde is bekend. Veel fietsers en auto's wisten de blokken te vinden. In 2009 heeft de gemeente er na diverse klachten reflectorstrips op bevestigd. Een medewerker van de gemeente vertelde toen: ,,Dat er ongelukken gebeuren komt niet door de blokken. Het is niet anders dan met paaltjes, je moet wel alert zijn.'' Een deskundige op het gebied van het zichtbaar maken van objecten in de openbare ruimte van de Vrije Universiteit reageerde indertijd nogal geschokt. ,,Maar dit is afschuwelijk. Grijze blokken, heel weinig contrast met het wegdek. Dit is zó slecht zichtbaar. De gemeente zou er in ieder geval voor moeten zorgen dat ze meer contrasteren. Maak de ribben van deze kubussen pikzwart of heel wit, of een andere hele donkere of lichte kleur.'' De gemeente bleef echter volharden en weigerde er wat aan te doen. Iedere verkeersdeelnemer dient immers alert te zijn.

Aantrekkelijk

Het bleek dat de betonkubussen toch ook wel aantrekkelijk waren, of in ieder geval veel aantrekkingskracht hadden. Meer dan tien auto's hebben half of geheel op de blokken gestaan en nog veel meer fietsers zijn met de massieve blokken in aanraking gekomen. Daarnaast werden ze haast wekelijks door vandalen schuin geduwd of zelfs uit de grond gerukt. Nico van Harten van de Fietsersbond heeft veelvuldig de gevaren van die blokken bij de gemeente aangekaart. ,,Het was een soort shared space-pleintje. Er komen veel fietsers langs. Het is een drukke fietsroute, zeker voor mensen uit Ermelo-West. Dat die paaltjes er nu zijn geplaatst doet mij deugd. Ik ben er dan ook heel tevreden over.''

Politiek

Ook Bea van 't Hul van Progressief Ermelo heeft zich meermalen over de blokken uitgelaten. Nadat ze van ons hoorde dat de blokken zijn verwijderd is ze uiteraard direct gaan kijken. ,,Voor het moment is dit een prima oplossing. In ieder geval een stuk veiliger dan de blokken. Het Stationsplein gaat waarschijnlijk dit jaar toch ook op de schop, dus dan wordt alles opnieuw herzien.'' Van 't Hul wil nog wel benadrukken dat met name wethouder Jan van Eijsden, ná haar vragen en aandringen in de commissie, zich hard heeft gemaakt om de aanpassing er door te krijgen.